Enseigner les langues-cultures à l'ère de la complexité

Teaching Language and Culture in an Era of Complexity

Approches interdisciplinaires pour un monde en reliance
Interdisciplinary Approaches for an Interrelated World

Aden, Joëlle / Grimshaw, Trevor / Penz, Hermine (dir./eds.)

Année de publication: 2011

Bruxelles, Bern, Berlin, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien, 2010. 360 p., nombr. ill. et tabl.
ISBN 978-90-5201-686-3 br.

http://www.peterlang.com/index.cfm?event=cmp.ccc.seitenstruktur.detailseiten&seitentyp=produkt&pk=59314&cid=347

The 21st century presents significant challenges for the teaching of language and culture. More than ever before, educators are faced with a complex and dynamic landscape of beliefs and practices, where diversity and interculturality create constantly shifting identities. This volume offers an interdisciplinary response to the uncertainties of our era. It takes as its focus two key notions: interrelatedness and universes of belief and thought. The contributors offer illuminating insights on topics such as empathy, constructions of Self and Other, the cultivation of intercultural awareness and the role of English as a Lingua Franca. As such, the volume makes a significant step towards developing a theoretical and pedagogical paradigm appropriate for our plurilingual and pluricultural world.


Contents:

Claire Kramsch: Foreword - David Newby : Introduction - Joëlle Aden : L'empathie, socle de la reliance en didactique des langues - Bérangère Thirioux/Alain Berthoz: Phenomenology and Physiology of Empathy and Sympathy. How Intersubjectivity is the Correlate of Objectivity - Christiane Hoybel : De la relation altérité-mobilité-dynamique motivationnelle - Stephen Scott Brewer : Un regard agentique sur l'anxiété langagière - Karima Lebdiri : Faire l'expérience de l'altérité ou quand l'interaction devient facteur de reliance - Pascale Goutéraux : L'affect, un outil de médiation pour l'appropriation des représentations culturelles et linguistiques en langue étrangère - Romy Sauvayre : La croyance à l'épreuve. Une dialectique émotionnelle et cognitive - Danielle Chini : Entre diversité et invariance. Plaidoyer pour l'énonciation comme fondement de la reliance - Hermine Penz: Teaching Strategies for Achieving Understanding in the Language Classroom - Anne-Marie Voise : The Garden: an English Love Affair ou la construction d'une culture partagée - Jennifer Fauster Schumm: Promoting Intercultural Sensitivity Through Young Adult Literature - Françoise Bonnet-Falandry : Pour une reliance des imaginaires. La littérature en classe de langue - Marie-Christine Deyrich : L'uvre littéraire pour articuler les apprentissages en L1 et en L2 à l'école primaire - Martine Jaubert/Maryse Rebière : Enseigner le français langue de scolarisation à l'école primaire. Au carrefour de multiples univers de croyance - Katherine Raithby/Carol Morgan: What is Giftedness in Modern Foreign Languages? An exploration of metaphor as a means of understanding - Boris Zhigalev: The Role of Assessment in the Competency-based Approach to Language Teaching - Trevor Grimshaw: The Branding of English as a Lingua Franca - Françoise Haramboure : À la recherche d'une nouvelle reliance. Le cas de l'enseignement/apprentissage de l'anglais dans les formations en alternance - Evelyne Glaser: Keep Those Languages in the Curriculum - But Teach Them Differently - Laura Coroamã : Une analyse comparée des univers de croyance des élèves roumains concernant le plurilinguisme - Claire Tardieu : Univers de croyance et apprentissage des langues-cultures. Déliance ou reliance ? Réflexion sur un fait de formation des maîtres - Sandra Durand : Diglossie et alternance codique dans les représentations des enseignants jamaïquains.